Rite – True Untameable Lifestyle

Vår hemsidaadress är: https://www.rite.se.

Tack för att du besökt Rite.

Allmänna Villkor

Tack för att du handlar hos oss på Rite. Dessa allmänna villkor gäller för försäljning av varor och produkter från Tre Vänner Group AB / Rite.se, 5568553274, (nedan kallat Rite), om annat inte särskilt överenskommits skriftligt mellan respektive kund (nedan kallad Kunden) och Rite. Följande villkor är tillämpliga på alla köp gjorda på siten Rite.se (org nr 5568553274). Genom att beställa accepterar du våra köpvillkor.

Vi gör alltid vårt yttersta för att presentera varorna så verklighetstroget som möjligt, men kan inte garantera att din telefon eller datorskärm skildrar produkterna rätt. Om du tycker något se felaktigt ut ber vi dig hjälpa oss genom att informera oss.

Beställning

Beställning av produkter sker via www.rite.se Beställningar som görs av personer under 18 år bedöms enligt gällande regler för kontantköp och skall ha målsmans godkännande för beställning. Rite/Mx4all förbehåller sig för eventuella fel i information, samt fel i specifikation, på samtliga produkter i sortimentet. All bildinformation skall ses som illustrationer, och kan ej garanteras återge varans exakta utseende. Vid eventuella fel i angivande av lagersaldo förbehåller sig Rite att korrigera detta i efterhand.

Vi reserverar oss för förändringar i sortimentet och har rätt att ta bort varor ur sortimentet innan ett köp gått igenom. Vi reserverar oss även för slutförsäljning.

Beställningsvara

Beställningsvara avser de varor som Rite beställer från sina leverantörer. Dessa varor har olika leveranstid och visas på respektive vara. Om varan mot förmodan skulle vara slut hos vår leverantör kommer du att informeras via mail eller telefon . I dessa fall blir du informerad och vi kommer att erbjuda dig en annan vara. Vid beställning av beställningsvaror blir du informerad via mail eller telefon. Det är EJ öppetköp/returrätt på beställningsvaror.

Leveransvillkor

Vi strävar efter att skicka dina varor samma vardag om du lägger din beställning före klockan 10.00. I annat fall så skickar vi den dagen efter.

Större delen av alla varor som visas på Rite finns i lager.

Rite skickar alla paket med Posten/DHL till det utlämningsställe som är närmast ditt postnummer. Skriv ditt mobilnummer när du beställer för att underlätta meddelande till dig när ditt paket är framme. Har du inte angivit mobiltelefonnummer kommer du att få en brevavisering till den leveransadress du angivit. Vid hämtning av ditt paket måste du alltid uppvisa legitimation.

Den snabba leveransen tar i regel 1-2 arbetsdagar från Rite.

Transportskador

När du skall hämta ditt paket hos ombudet och märker vid mottagandet att paketet har synliga skador som kan ha påverkat skicket på varan ska du inte ta emot paketet. Be ombudet att istället göra en reklamation direkt och be dem sända tillbaka paketet till Rite samt skriva anledningen till returen på paketet. Kontakta därefter vår kundtjänst och anmäl returen.

Priser

Alla varor i Rite:s sortiment är angivna inklusive moms och vi förbehåller oss rätten till prisändringar och reserverar oss för eventuella feltryck och slutförsäljning. Frakt och expeditionsavgifter:

Privatkunder:

Frakt – Vid order från 1-449:- 65 kr (Always 400kr outside Sweden in Europe)
Frakt – Hemleverans 500 kr
Frakt – Vid order 450:-> Gratis!
Frakt – Vid köp av Cykel Gratis!
Faktureringsavgift Gratis!
Outlöst paket debiteras 300 kr

Företagskunder

Frakt 200 kr
Frakt (outside Sweden in Europe) 400 kr
Faktureringsavgift Gratis!
Outlöst paket debiteras 300 kr

Kampanjer

Kampanjpriserna gäller så långt lagret räcker eller till utsatt tid på kampanjen. Har kunden erhållit en erbjudandekod anges det normalt hur länge erbjudandet är giltigt, vi förbehåller oss rätten för ändringar på rabatter, erbjudanden och kampanjer.

Prisgaranti

Vi lämnar prisgaranti i 10 dagar från inköpsdatum.

Det betyder att om du hittar samma produkt till ett billigare pris hos en annan e-handel, så betalar vi tillbaka mellanskillnaden*.

*Villkor för prisgarantin:
– Prisgarantin gäller bara på ordinarie priser, inga erbjudanden, kampanjer, priser som kräver medlemskap eller annan form av betalning, rea- eller andra rabatterade priser.
– Prisgarantin kan inte kombineras med andra erbjudanden eller kampanjer.
– E-handeln, där du hittat produkten till ett billigare pris måste vara en svensk e-handel registrerad i Sverige. Garantin omfattar inte köp gjorda i utlandet.
– Prisgarantin avser totalpriset för produkten.
-För att ha rätt till återbetalning av mellanskillnaden måste du inom tiden ovan, visa oss att samma vara av samma märke, modell, färg och storlek kan köpas billigare av dig som kund enligt ovan, än vid oss. Detta påvisar du genom att skicka oss en annons, länk, eller annat som entydigt visar detta (Printscreen/skärmdumpar godtas inte).

Betalningssäkerhet

Rite garanterar att de betalningsalternativ som erbjuds via Rite:s webbshop är säkra.

Klarna delbetalning/konto

I samarbete med Klarna erbjuder vi våra kunder att delbetala sina varor. När du väljer det här alternativet kontrolleras ditt personnummer och en kreditupplysning görs. Om du godkänns av Klarna kan du således delbetala ditt köp. Klarna skickar en faktura hem till dig runt den 10:e nästkommande månad (räknat från köpet) och med denna skall föregående månads inköp betalas. Det innebär att du har minst 30 dagar på dig att göra din första delbetalning. Lägsta belopp att betala är 1/24 av totalbeloppet så länge det inte understiger 50 kronor. Du kan när som helst välja att betala av hela fakturan. Klarna tar ut en ränta samt en aviavgift på 29 kronor per månad.

Klarna faktura

I samarbete med Klarna erbjuder vi även våra kunder fakturabetalning med 14 dagars kredit. När du väljer det här alternativet kontrolleras ditt personnummer och en kreditupplysning görs. Om du godkänns av Klarna kan du således genomföra ett köp med fakturabetalning. Fakturan skickas tillsammans med ordern som du beställt. Vid försenad betalning utgår en dröjsmålsränta på för närvarande 24 % samt dröjsmålsavgifter.

Tänk på att de 14 dagarna börjar löpa när paketet skickas från vårt lager.

Hämtning av din vara hos ombudet

Kund har 14 dagar på sig att hämta ut sitt paket, såvida det inte levereras direkt hem i din brevlåda. Skulle du inte hämta ut paketet inom den tiden skickas det automatiskt tillbaka till Rite. Du kommer då att debiteras en avgift på 300 kronor med 30 dagar netto som betalningsvillkoren. Debiteringen motsvarar utgifter för frakt, returfrakt, expeditionsavgift samt övrig hantering.

I det fall att du ångrat dig redan innan du hunnit erhålla ditt paket så måste du ändå hämta ut varorna hos postombudet för att kunna skicka tillbaka det till oss. Om paketet inte hämtas ut blir det automatiskt registrerat som ett outlöst paket och debitering sker.

Minderåriga

Är du under 18 år, måste du ha målsmans tillstånd för att göra en beställning hos Rite.

Personuppgifter – Hur hanterar vi det?

I samband med din registrering och beställning godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet, för att fullfölja och tillhandahålla den service som du förväntar dig av oss. Med hjälp av ditt personnummer kontrollerar vi din kreditstatus och din adress. Kreditupplysningen vi gör registreras inte i några offentliga register och är alltså inte synlig för andra företag eller personer. Vi försäkrar även att vi inte kommer att sälja eller överlåta några personuppgifter.

Enligt nya GDPR lagen har du rätt att ta del av den information som vi har registrerat på dig och om du anser den vara felaktig eller irrelevant kan du begära rättelse eller borttagning ur vårt kundregister. Kontakta i sådana fall vår kundservice. Du kan läsa mer om Personuppgiftslagen på www.lagen.nu/1998:204

Garanti & Reklamationsrätt

Rite.se säljer alla produkter med ett års garanti samt 3 års reklamationsrätt, enligt Konsumentköplagen.

Produktgarantin täcker endast ursprungliga fabrikationsfel, dvs fel som fanns i varan vid leverans. Produktgarantin gäller inte fel som uppstår vid eller efter egen användning/ förändring av varans funktion och utseende, såsom ombyggnation, uppgradering eller annan konfigurering av varan.

Kundens kvittens/orderbekräftelse/faktura gäller som garantibevis.

Eventuella reklamationer genomförs på följande sätt

Kontakta Rite vid reklamation så snart du upptäcker ett fel på varan. Tag gärna kontakt via mail och beskriv utförligt samt bifoga flera bilder så underlättar det reklamationsprocessen. Om Rite bedömer att det kan vara fråga om en godkänd reklamation så tar vi tillbaka varan för en mer noggrann bedömning och återkommer därefter med ett definitivt besked.

När vi får in varan sker en reklamationsbedömning. Om det är en godkänd reklamation undersöker vi i första hand om det finns möjlighet att avhjälpa felet. Om detta inte är möjligt kommer vi att ersätta den felaktiga varan med en ny likadan vara, d.v.s. omleverans. Du kan även välja att få en annan vara om en likadan vara inte finns kvar i lager. Skulle det inte gå att avhjälpa felet eller ersätta varan, får du pengarna tillbaka i sista hand. Återbetalningen sker automatiskt beroende på hur du valt att betala din beställning.

Vid reklamationer där återbetalning blir aktuell kan avdrag göras på varans värde beroende på dess ålder eller hur använd den är sedan köptillfället. Om kläder är använt ska det returneras tvättade.

Regel för använda varor gäller 25% avdrag per år gällande hårdvara och 35 % per år gällande kläder och accessoarer.

Alla reklamationer gällande cyklar, cykeldelar, snowboards, skate och longboards bedöms av respektive leverantör och märke.

Cyklar och cykeldelar ska du som användare räkna med att de slits vid utövande. Därav är knäckta delar eller slitage på färg, sprickor och vikta gafflar mm i regel ingen godkänd reklamation.

Avbeställning

Avbeställning av order är möjlig utan kostad för kund fram till den tidpunkt då ordern skickats. Avbeställning efter det att ordern skickats innebär att kunden betalar returfrakten av varan som också skall vara i det skick den erhölls i och original emballaget skall finnas kvar. Kund ansvarar för varan till den når rite.se, det vill säga även under transporten. En avbeställning är ej giltig förrän bekräftelse härom mottagits från oss.

Ångerrätt

Som privatperson har du enligt Distansavtalslagen, vilken trädde i kraft 2000-06-01, rätt att ångra ett köp inom 14 kalenderdagar, dock längst 7 arbetsdagar, från mottagandet. För att begära ångerrätt enligt Distansavtalslagen kontaktar du oss så kan vi se om du uppfyller de förutsättningar som krävs för att tillämpa ångerrätten, och i sådana fall uppger de uppgifter vi behöver. Återsändande av vara vilken returneras med hänvisning till Distansavtalslagen sker på kunds bekostnad då Distansavtalslagen ej ger kund rätt att begära återbetalning av kostnader för transport eller annan utförd tjänst. Vara skall återsändas emballerad enligt våra rekommendationer. I fall varor man beställt ej kan nyttjas på därför avsett vis, exempelvis inkompatibilitet, eller i fall då ångerrätt är att anse som förverkad, godkännes ändå i vissa fall återköp. I sådana fall står köparen för samtliga kostnader som uppstår, vanligtvis frakt. I sådana fall innehålles 20% av varuvärdet för att täcka kostnader för hantering av returen. Kund ansvarar för varan till den når rite.se/mx4all.se, det vill säga även under transporten.

Returer

Vi förbehåller oss rätten att ersätta defekt vara med likvärdig i fall identisk vara ej finnes tillgänglig vid tillfället för åtgärd av returnerad vara. Kund ansvarar för varan till den når rite.se, det vill säga även under transporten.
Rite kan skicka retursedel för retur.

Återbetalning

Återbetalningen sker automatiskt beroende på hur du valt att betala din order och det samma gäller såväl returer och byten som reklamationer.

Kortbetalning

Pengarna krediteras till kortet som användes vid beställningen. Återbetalningen sker normalt inom två arbetsveckor. När du ser efter i ditt kontoutdrag om pengarna kommit in till ditt konto eller ej så bör du titta redan från den dagen du la beställningen.

Faktura

Returnerad vara krediteras från din Klarna faktura så snart vi behandlat din retur. Du får en ny faktura via den e-post som registrerats hos oss. Är fakturan redan betald kontaktar du oss på info@rite.se

Observera att du står som betalningsansvarig fram tills din retur är mottagen. Är det fördröjning på returen till oss och fakturan hinner förfalla står du för eventuella avgifter.

Lagval

På dessa allmänna villkor skall svensk rätt tillämpas. Tvister i anledning av dessa allmänna mellan Rite och en Kund som inte är konsument skall prövas vid tingsrätten som första och enda instans.

Vid frågor eller funderingar om Rites allmänna villkor kontaktas kundtjänst på info@rite.se

Reservationer och Force Majeure

Vi reserverar oss för eventuella felskrivningar och vi kan inte garantera att alla bilder exakt återger produktens verkliga utseende. Olika datorer/telefoner har olika färginställningar och skärmar. Det kan se annorlunda ut än i verkligheten.

Rite är befriat från påföljd för underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse enligt detta avtal, om underlåtenheten har sin grund i befriande omständighet enligt nedan och omständigheten förhindrar, försvårar eller försenar fullgörandet. Såsom befriande omständighet skall anses bl.a. myndighets åtgärd eller underlåtenhet, nytillkommen eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad, brand, översvämning, sabotage, olyckshändelse av större omfattning eller annan typ av naturkatastrof. I force majeure ingår myndighetsbeslut som påverkar marknad och produkter negativt, t. ex. restriktioner i indikation, varningstexter, försäljningsförbud etc, onormal nedgång i marknaden samt om bolaget utsätts för kriminell aktivitet som påverkar verksamheten.